Thursday, November 3, 2016

Mulut kita, periuk nasi orang.

orang kata HR adalah kerja paling senang. saya setuju. kerana senanglah saya tetap setia sebagai Orang HR sehingga kini.
ye lah, apa susah jadi HR setakat duduk di pejabat menghadap komputer dan membelek kertas. sesekali turun ke lapangan mencari kesalahan orang.
saya akui semua itu betul. tapi ia tidak 100% tepat bagi menggambarkan kerja HR.
ya, HR banyak duduk di pejabat menghadap komputer, tetapi pekerja lain tak tahu berapa banyak kerja perlu di buat untuk menyiapkan gaji. setiap butiran gaji perlu tepat untuk mengelak pekerja tidak mendapat upah yang diusahakan dari titik peluh mereka.
urusan gaji juga tidak boleh sambil lewa kerana selain menjaga kebajikan pekerja, HR juga perlu menjaga majikan/ syarikat. pengiraan gaji yang melibatkan potongan statutori perlu tepat. kesilapan akan menyebabkan majikan di denda dengan kompaun yang nilainya beratus dan beribu ringgit.
selepas gaji, terpaksa membuat analisis pula. heh.. menjawablah kenapa kos bayaran gaji meningkat, kenapa 'overtime' tinggi sedangkan produktiviti tidak berubah. sakit kepala menjawabnya.
orang kata HR suka cari salah orang. sebenarnya bukan kami cari salah pekerja, tetapi pekerja yang buat salah. jika tak ada salah, 10 tahun kerjapun HR tak usik, apatah lagi memberi surat amaran. kami sebelum bertindak, kami akan turut tenguk rekod-rekod disiplin lepas. jika kesalahan tidak serius atau kesalahan pertama, ramai HR cuma pejam mata. kami tahu jika kami mula bertindak, ada pekerja terpaksa menjawab surat tunjuk sebab. jika gagal ia membawa kepada tindakan disiplin lebih besar termasuk siasatan dalaman, penggantungan kerja dan akhirnya di buang kerja.
orang HR macam saya seringkali tidak rasional, sekejab marah dan sekejab baik. kami juga manusia.
semalam, dekat 10 minit saya marah-marah di kawasan 'production' kerana kes seorang pekerja bangladesh. dia membuat sesuatu yang saya tidak sukai dan menyebabkan pekerja lain yang menjadi mangsa kemarahan saya kerana kebetulan pekerja tersebut telah keluar ke klinik. malah saya juga berkira-kira tidak akan melanjutkan permit kerjanya buat tahun ke 10 yang akan berakhir 12/10/2016. ya, keputusan di tangan saya.
hari ini, pagi-pagi lagi saya telah memanggil pekerja itu berjumpa saya. saya dapat lihat wajahnya pucat seperti cendawan disesah. sudahlah sakitnya masih belum kebah sepenuhnya, dia juga ketakutan, mungkin dia juga sudah mendengar berita saya memarahinya dan kemungkinan permitnya tidak disambung.
mood saya pagi ini sangat baik, apatah lagi setelah kenyang makan nasi berlauk kelantan. saya bertanya beberapa soalan dan dia menjawabnya dalam gugup. apabila dia banyak membela diri dan menyalahkan pihak-pihak lain saya menyuruhnya menutup mulut. menuding jadi tidak menyelesaikan masalah yang ditimbulkannya itu.
apabila saya menyuruhnya keluar, dia diam. dia bertanya adakah permitnya tidak disambung dan dia akan dihantar pulang. saya melihatnya tanpa berkata apapun. reaksi emosi HR memang sukar dijangka.
" bos, saya tak ada cakap buruk pasal 'you' bos, sumpah!. saya tahu saya ada banyak salah, bos selalu tolong saya. ini kali saya cakap, saya tak buat itu salah lagi. saya mintak banyak maaf".
" kalau bos hantar saya balik bangla, saya musti kena balik. tapi minta bos tolong lagi satu kali. saya rumah ada banyak problem, saya lagi ada sakit. bos satu orang mesti mau tolong saya", rayunya sambil mengalir air mata yang sejak tadi tidak henti-henti.
ya, jika HR seperti saya memberi satu ulasan yang buruk mengenai seseorang pekerja kepada majikan, sudah tentu majikan akan lebih mempercayai HR. kes ini juga sama, jika saya membuat rekomendasi agar pekerja itu tidak disambung permit, minggu depan tentu dia akan dihantar pulang ke negara asal.
tetapi menjadi HR bukanlah medan menunjukkan siapa ada kuasa dan siapa egonya lebih tinggi. kes ini saya tahu saya betul tetapi sebagai HR yang mempunyai budi bicara, ianya tidaklah sampai saya menjustifikasikannya untuk dihantar pulang. ia kerana saya sedar dalam mulut saya menghukum, ada periuk nasi pekerja yang perlu saya jaga.

No comments: